Designer tools

Designer tools

Designer tools

Het ontwerpproces van een gebouw gebeurt voor een groot deel niet langer met pen en papier. Daarom maken ontwerpers gebruik van driedimensionale ruimten. In deze workshop gaan leerlingen een virtueel huis ontwerpen en inrichten. Daarom moeten ze goed nadenken over welke onderdelen waar geplaatst kunnen worden. Hun ontwerp moet een goede combinatie zijn van kleur, vorm en functie. Op deze manier proeven zij aan het ontwerpproces en het maken zij kennis met het principe van ‘design thinking’. Daarnaast moeten de leerlingen ook rekening houden met de functie die iedere kamer heeft. Het is bijvoorbeeld erg onhandig om teveel keukenapparatuur te plaatsen in een slaapkamer. Deze nieuwe workshop is een echte uitdaging voor alle onderwijsniveaus in het voortgezet onderwijs.

Doelstelling
Het leren omgaan met digitale driedimensionale ontwerpprogramma’s. Daarnaast leren zij om ruimtelijk inzicht te verbeteren. Ze doen dit door vorm en technische middelen te verkennen en deze toe te passen. Tevens trainen zij het “ontwerp denken” tijdens dit proces. De leerling leert met behulp van visuele of auditieve middelen verslag te doen van
deelname aan kunstzinnige activiteiten, als toeschouwer en als deelnemer. (kerndoel 51)
De leerling leert mondeling of schriftelijk te reflecteren op eigen werk en werk van
anderen, waaronder dat van kunstenaars. (kerndoelen 51 en 52)

Workshop nummer:
00052

Doelgroep:
VMBO, SVO, HAVO, VWO

Duur:
100 minuten (2 lesuren)

Aantal deelnemers:
25 leerlingen

Locatie:
Op school

Meer weten over deze workshop? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Contact opnemen: